Skitocht: Edelfeld

Hoogste punt: 2.340,5 meter
Laagste punt: 1.374,3 meter
Hoogteverschil: 966,2 meter

Vanaf Krakaudorf komt u in Hintermühlen op de Landesstrasse en gaat richting Etrachsee (noordelijke richting) waar u afslaat en de geasfalteerde straat volgt tot in de buurt van St. Ulrichskirche waar u een parkeermogelijkheid moet zoeken.
In de winter is de straat verder afgesloten en we raden u dan ook aan om wandelschoenen of een mountainbike mee te nemen om uw weg te vervolgen. De afstand is ongeveer 3 kilometer en eindigt bij Etrachsee, waar uw werkelijke tocht zal beginnen.

Op de weg nummer 799/794 (dit is een Forststrasse, hetgeen een onverhard pad inhoudt dat speciaal gemaakt is voor de bosbeheerders) gaat u in oostelijke richting langs de oevers van het meer naar het noorden naar Moaralm en vervolgens naar Gabelung Hubenbauertör/Rudolg Schoberhütte.
Via de licht stijgende Forststrasse gaat u richting Hubenbaueralm (weg nummer 789) en vervolgens door tot een splitsing waar u kunt kiezen tussen de aan uw rechterhand iets hellend pad of links het iets dalende pad. Het maakt niet uit welke van de twee richtingen u neemt, beiden komen uit bij de Schöttelhütte.

Schottelhutte edelsveld

Voor de Schöttelhütte houdt u rechts aan en vervolgt u weg langs de bosrand en dan in noordwestelijke richting door het bos zelf tot aan de boomgrens boven de Schöttelhütte.

Nu gaat u verder naar het noordwesten over een licht stijgend veld waar u tenslotte in het westen goed herkenbare Edelsfeld verschijnt. Daar klimt u verder naar hogere regionen tot de bergkam.

Op deze kam houden we de noordoostelijke richting aan en op het punt waar het u zelf het beste lijkt buigt u af naar het oosten om de sterk stijgende flank te bestijgen om bij de top van de Edelsfeld te bereiken op 2.235 meter hoogte.

De dalvaart kunt u dezelfde weg terug nemen en onderweg precies die weg volgen naar eigen goeddunken.

Deze tocht heeft de redactie van www.oostenrijkvakantieland.nl  ontvangen van Roland Kurz met de bijbehorende foto.