Ötscherland-Express

De Ötscherland-Express, de smalspoorbaan tussen Kiental-Gaming en Lunz am See, is het steilste spoortraject van Oostenrijk. Hellingen van 32% en 300 m hoogteverschil maken dit 18 km lange traject tot een unieke belevenis.

Het startpunt van de reis is het Kienberg-Gaming station, het eindpunt van de standaard ÖBB-route vanaf Pöchlarn via Wieselburg en Scheibbs. Voor vertrek is het mogelijk deel te nemen aan de rondleiding door het stookhok, waar een overzicht gegeven wordt van het wagenpark van de museumspoorweg en de geschiedenis van de route. Ook kunt u een bezoek brengen aan het autodepot, het ketelhuis en de werkplaats.

In de souvenirwinkel in het station Kienberg-Ybbstalbahn vindt u postkaarten, boeken, brochures, video’s, dvd’s en modelspoorwagens in de maat H0e (1:87), die het hart van elke spoorwegenthousiasteling sneller doen kloppen.

Meteen na het verlaten van het station begint de lange klim – in eerste instantie relatief ontspannen met een 22 procent helling. Kort na de kruising met de hoofdweg steekt de trein de weg over naar Gresten en de Pockaubach op de 20 m lange Pockaubach-brug. Vanaf nu gaat het met meer dan 30 procent -hellingen langs de achterkant van de 1096 m hoge Zürnerberg naar de halte Gaming. Deze ligt hoog boven het dorp en biedt een prachtig uitzicht over dehet gehele dorp.

Dan klimt de route aan de rand van het bos en loopt steil omhoog. Al heel snel ziet u het imposante Charterhouse Gaming, dat in 1330 werd gesticht en nu een universitair instituut en een exclusief hotel herbergt. Een bezoek aan het voormalige klooster met zijn barokke bibliotheek is zeer de moeite waard.

Kort voordat de spoorlijn nog lang in dicht bos blijft stijgen, wordt het enige vlakke deel van de oostelijke helling door Mitterau gepasseerd. Dan gaat het met de maximale helling van 31,6 procent verder richting Pfaffenschlag. Wat deze helling betreft, kan de museumroute zeker concurreren met prominente grote rolmodellen. De maximale helling van de Arlbergbahn is bijvoorbeeld 31 procent!

Na ongeveer 25 minuten totale rijtijd bereiken we het 94 m lange en 28 m hoge “Hühnernest viaduct”. Een paar minuten later volgt het 79 meter lange en 35 meter hoge “Wetterbach-viaduct”. In Oostenrijk werden slechts 3 van deze constructie gebouwd – de derde brug bevindt zich op de ook smalspoor staande Stubaitalbahn nabij Innsbruck.

Na ongeveer 40 minuten rijtijd bereikt de trein het station Pfaffenschlag, dat idyllisch gelegen is op 700 m boven zeeniveau, de top van de route.

De trein heeft een totale hoogte van 312 meter over bijna 12 km overwonnen.

Vanaf hier rolt de trein rustig door de Bodingbachtal-vallei. Smalle bochten met vaak slechts 60 m radius en diepe rotswanden tonen de baan van zijn mooiste kant. Vlak voor de stop “Holzapfel” wordt het dal breder en na enkele minuten bereikt hij de halte “Gasthof zur Paula”. Langs de westflank van de Lunzer Berg gaat het richting Lunz am See.

Door middel van de Bodingbach-brug loopt de route naar de halte “Lunz Amonhaus” nabij het stadscentrum. Na een korte rit bereikt u het treinstation Lunz am See. Vanaf hier kunnen wandelaars gemakkelijk in 30 minuten naar het nabijgelegen meer Lunz lopen (restaurants Zellerhof en terras aan het meer).

Vanaf Lunz volgt de baan stroomafwaarts de rechteroever van de Ybbs. Na de wijk Kasten en voorbij de Töpperbrücke passeert de trein opnieuw een knelpunt totdat het Ybbstal uiteindelijk breder wordt. Langs de noordrand van het bos bereiken we de halte Stiegengraben-Ybbstalerhütte en het hotelrestaurant Waldesruh, startpunt voor prachtige bergwandelingen. Na de loop van de Ybbs door weilanden, langs verschillende verspreid liggende boerderijen, eindigt de reis in het nieuwe eindpunt Göstling an der Ybbs. Vanaf het treinstation kunt u het historische centrum in 15 minuten bereiken.

Het Erlebniswelt Mendlingtal en de Hochkar, met toeristische busverbindingen, liggen op 6 km afstand.

Share